qisya zahrah

qisya zahrah

Total Pageviews

Thursday, January 31, 2019

The Extinction Parade

Review komik

Orait geng hari ni nak cerita sebuah komik apokalis zombie dari Barat yg special sebab berlatarkan suasana negara kita Malaysia.

Tajuk: The Extinction Parade
Pelukis: Raulo Caceres
Penulis: Max Brooks
Jilid: 3 jilid tebal

Sinopsis Ringkas

Komik ni mengisahkan  dunia pada saat itu mengalami wabak dahsyat di mana umat manusia mengalami jangkitan  zombie tanpa ada penyembuhnya. Kemuncaknya wabak zombie telah menular ke Malaysia terutama di Kuala Lumpur.

Dalam masa yang sama sekumpulan pontianak yang sudah sebati tinggal beratus tahun di dunia mula rasa terancam. Mereka mula kehilangan jumlah manusia untuk mendapat darah segar akibat ramai yang bertukar menjadi zomba. Arakian maka pontianak ini kemudian membantu manusia untuk menghapuskan zombie yang menyerang tanpa hentinya bagi kelangsungan hidup mereka sendiri  secara tak langsung menyelamatkan saki baki manusia yg ada.

Komen
1) walaupun dari komik Barat tapi rekaan pakaian zombie menggambarkan cara pakaian org Malaysia dari zombie pakai tudung,bersongkok,cheognsam dll. Kelihatan pakaian askar dan polis juga dilukis baik seperti angkatan keselamatan pada masa dulu.
2) salah satu watak pontianak bernama Laila mempunyai kad pengenalan ic Malaysia
3)rekaan bangunan seperti KLCC, bangunan sekitar Chow Kit dll dilukis dgn baik.
4) sebuah komik dewasa tidak sesuai bagi pembaca bawah umur.

Selain tu sy ada juga buat video review amatur berkaitan komik ni di group My Comic Community jika minat nak lihat boleh klik pautan di bawah

https://m.facebook.com/groups/401357863308887?view=permalink&id=1897071693737489

Orait enjoy geng


No comments:

Post a Comment